Kompetansia er forskningsforankret, og anvender de kjente stegene i leseutviklingen. Til venstre er All-modellen, som tar utgangspunkt i modellen til Swerling & Sternberg, 1988.
Å lære å lese er en lang prosess. Allerede som små barn kan vi gjenkjenne bokstavenes geometriske former. Etter hvert blir vi klar over at disse tegnene bærer en mening. Lille Agnes får gjerne et eierskap til disse geometriske formene: A G N E S.
For å kunne hjelpe elevene på veien mot god leseforståelse er det viktig å kjenne de ulike trinnene i prosessen.
Kognitiv prosess
Visuell gjenkjenning
Ferdigheter
Gjenkjenne ord utfra visuelle særtrekk og/eller ved kontekstuelle holdepunkter. På dette utviklingstrinnet gjenkjennes ord som har blitt forklart. De forstår at skrift kan representere et ord, men ukjente ord kan ikke avkodes.
Kognitiv prosess
Auditiv gjenkjenning
Ferdigheter
Rimbevissthet - å kunne dele ord opp i stavelser
Fonembevissthet, fonemaddisjon, fonemsubtraksjon og fonemmanipulasjon - å kunne dele opp talte ord i enkeltlyder og stavelser, og kunne sette sammen talte lyder til talte ord.
Et første skritt på veien er å kunne rime, og gjenkjenne stavelser i ordene.
Kognitiv prosess
Fonologisk prosessering
Ferdigheter
Forståelse av det alfabetiske prinsipp.
Fonemisk bevissthet, grafem-fornem-omkoding og fonologisk syntese - å forstå forholdet mellom bokstav og lyd, og kunne avkode ord gjennom å omsette bokstavene til lyder som de så trekker sammen til ord.
Kognitiv prosess
Ortografisk prosessering
Ferdigheter
Automatisert fonologisk avkoding, ortografisk kunnskap og ortografisk bevissthet - å kunne gjenkjenne deler av ord eller hele ord, uten å avkode ordet lyd for lyd.
Kognitiv prosess
Automatisering
Ferdigheter
Hurtig aktivering av ordets identitet. På dette trinnet gjenkjennes ordene umiddelbart og med sikkerhet.
Kognitiv prosess
Strategisk lesing
Ferdigheter
God leseflyt - å kunne raskt og sikkert avkode tekst.
Kognitiv prosess
Strategisk lesing
Ferdigheter
Kunne bruke hensiktsmessig strategi for å avkode en tekst og forstå innholdet.