Kartlegging er avgjørende for å avdekke lese- og skrivevansker på et tidlig tidspunkt. Det finnes flere ulike måter å kartlegge leseferdigheter på.
Fonologisk bevissthet er bevisshet om at språket er bygget opp av lyder, og det er en forutsetning for kunne utvikle lese- og skriveferdigheter.
Dysleksi og fonologisk bevissthet i barnehage: Hva, hvorfor, hvordan og hvem?
Immediate and delayed effects of invented writing intervention in preschool
Artiklene nedenfor presenterer forebygging, kartlegging og tiltak overfor barn som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.
Dysleksi – forebygging og tidlig intervensjon
Nye metoder for å bedre forstå, diagnostisere og predikere dysleksi
Hva er avgjørende for å få til en god lese- og skriveopplæring? Finnes det enkelte metoder som er bedre enn andre? Hva er viktig å vektlegge?
Kvalitetssikring av språk- og leseopplæringen for elever med behov for støtte
Den videre leseopplæringen - En undersøkelse av praksis på mellomtrinnet
Intensive lesekurs er en nødvendighet for elever som av ulike grunner strever. Men hva bør et lesekurs inneholde?